4. července 2011

Bez cukru neboli sugar free

Začala mě na Twitteru sledovat osoba s krycím názvem @sugarfreeLife. (To bych po dvou notně proslazených sirupových článcích nečekala.) Koukala jsem na její blog a přemýšlela jsem, jak to mám s cukrem já. Rozhodně se nesnažím spotřebu nějak zvlášť snižovat. Mám s tím zkušenost vynucenou těhotenskou cukrovkou (ač to tak z úvodu nevypadá, právě o těhotenské cukrovce to celé bude) a vím, že čím víc omezím cukr, tím víc zase přidám na tucích. Zatímco v tucích jsem přešla na systém kupovat jen ty nejkvalitnější a moje přirozená šetrnost mě pak donutí s nimi nehýřit, u cukrů jsem si tuto cestu ještě nenašla a pořád všude sypu rafinovaný bílý. Jediný posun je, že mi tak nějak sami od sebe přestaly chutnat běžné levné cukrovinky a místo abych zbodla na počkání tabulku čokolády, koupím si jednu belgickou pralinku (a pak zjistím, že nemám hotovost, platím ji kartou a paní prodavačku z toho málem klepne).

Ale už konečně k věci: našla jsem svůj dia tahák na jídlo při těhotenské cukrovce:
v PDF ve Wordu 

Třeba to ještě někomu pomůže. Dá se vytisknout na A4ku a pak přehnout pěkně do harmoniky na čtvrtiny.

Malé vysvětlení, které jsem si tam nepsala, protože jsem ho nosila v hlavě:

Těhotenská cukrovka neboli gestační diabetes

Těhotenská cukrovka je zákeřná v tom, že do hry při tvorbě inzulínu přistupuje i placenta, takže má u každé ženy jiný průběh a těžko se dá odhadnout, jak bude na kterou potravinu reagovat. (Při prvním těhotenství mi bylo nejhůř, když jsem se neovládla a snědla jsem v kuse půl balíčku slaných krekrů.) Taky není pro miminko dobré konzumovat moc umělých sladidel, takže nejde fungovat stylem „vyřadím cukr, nasypu tam sladidlo“, nebo kupovat místo normálních výrobků ty, které jsou dia. Tím pádem je potřeba nad jídlem daleko víc přemýšlet.

Pro miminko je důležité, aby maminka jedla pestře a pravidelně a aby příliš nekolísalo množství cukru v krvi, kterou se dítě skrz placentu vyživuje. Málo cukru i jeho vysoká hladina působí problémy. Dieta při gestačním diabetu vůbec není bez sacharidů, spíš je důležité mít pravidelný přísun – hlavně v jejich složené podobě (škroby). Množství sacharidů se udává v tzv. výměnných jednotkách (někdy se taky říká jednotka chlebová). Jedna výměnná jednotka potraviny je takové množství, ve kterém je 12 g sacharidů. U každého denního jídla je pak udané, kolik má obsahovat gramů sacharidů a kolika to odpovídá výměnným jednotkám. Denní dávku sacharidů jsem si určila na 210g, ale může to být i o něco více, nebo méně. Důležitá je pravidelnost a rozdělení do celého průběhu dne.

8 hod.
snídaně
35 g
3 VJ
11 hod.
svačina
25 g
2 VJ
14 hod.
oběd
50 g
4 VJ
17 hod.
svačina
30 g
2,5 VJ
20 hod.
večeře
40 g
3,5 VJ
23 hod.
2. večeře
30 g
2,5 VJ

Z celkového množství sacharidů na den by bylo být maximálně 50g rychlých cukrů (mléčné, ovoce, jednoduché cukry). Z nich by mělo být maximálně 20g jednoduchých cukrů (takže denně maximálně dvě a půl lžičky cukru).

V dalších částech mám uvedeno, jaká váha nebo objem určitých potravin tvoří jednu chlebovou jednotku. Tabulka je rozdělená na potraviny se škrobem, mléčným cukrem, ovoce, jednoduché cukry a na složené potraviny, kde je více různých cukrů. Mám je označené jako „obvyklá jídla“, ale jsou to spíš taková, která dostanete hotová, a přitom na sobě nemají etiketu, na které byste si přímo množství sacharidů přečetli. Je dobré dbát na to, aby v každém jídle byly zastoupeny hlavně cukry ze škrobů, méně ty mléčné, čisté a ovocné. Pokud je u něčeho napsáno „nezap.“, má to v sobě cukru tak málo, že toho můžeme sníst, kolik sneseme. Pocit hladu jsem zaháněla tak, že jsem si vybírala potraviny, ve kterých bylo více tuku (smetanové jogurty...), nebo bílkovin (jedla jsem víc sýrů, masa, vajec, ryb i hub), omezovala jsem přílohy a mazala jsem si tlustějc chleba… V těhotenství je taky hodně důležitý pitný režim: pila jsem hlavně neslazené ovocné čaje, případně ochucené vody bez cukru (Toma svěží).

Příklad:
  • K snídani si dám tři výměnné jednotky:  třeba bílým jogurt (1VJ) a do něj 30g kukuřičných lupínků (2 VJ) 
  • Svačina: rohlík se sýrem (2VJ) 
  • Na oběd si dám polívku – vývar se zavářkou (1VJ), smažený řízek (maso se nepočítá, strouhanka je z cca jednoho rohlíku, takže 2VJ) a k tomu si dám jen jednu střední bramboru (1VJ). Nebo budu míň obalovat řízek a o to větší bramboru si můžu dát) 
  • Odpolední svačina: Krajíc chleba (2VJ) s máslem a půlka jablka (1/2 VJ) 
  • Večeře: rizoto (3 VJ) a podle velikosti porce to dorovnám do 3,5 VJ třeba nějakou zeleninou (rajče, mrkev, sterilované okurky – u těch si sacharidy přečtu na flašce) 
  • Druhá večeře: Ovocný jogurt (2VJ) + 4 piškoty (1/2VJ)

2 komentáře:

  1. https://cestakmiminku.blogspot.com/2015/04/tehotenska-cukrovka.html?showComment=1610480882710#c2141288426936687086

    OdpovědětVymazat
  2. Tak já si osobně myslím, že něco jako těhotenská cukrovka se přeci léčit snad nějak dá, nebo ne? Já jsem se někde dočetla na internetu, že třeba tento problém je dočasný kdežto třeba taková diabetická noha už může být krapet problém... No nevím, neověřeovala jsem si nikdy moc své informace a tak je dost možné, že i klamu. Raději si to všechno ještě ověřte :-)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...